Week 9 de IC! 💉

1 juli 2019 - Piraeus, Griekenland

Maandag 24-06-19: Ja, ja, ja, eindelijk staan we op de IC! Een afdeling waar ik wel echt naar uit gekeken heb. De IC is een krappe ruimte waar 16 bedden in staan. In de ochtend beginnen ze hier meestal met 5 verpleegkundige, deze staan op 2/3 of zelfs op 4 personen dus dat is zeker aanpoten. Het is en blijft een privé ziekenhuis dus hier liggen alleen de mensen die dit kunnen betalen. En geloof me als ik zeg dat het heel wat kost om hier te kunnen liggen. Het is een algemene IC dus er ligt van alles door elkaar. Denk aan brandwonden, aneurysma, mensen met een oncologische aandoening enzovoort. Naast de verpleegkundige is de vaste IC arts ook altijd aanwezig (tenzij in een operatie zit, ze is namelijk ook een cardioloog).

Vandaag lagen er 8 patiënten op de IC, dit valt hier dus wel mee de helft van de bedden zijn gevuld. Zoals ik al zei lopen de patiënten erg uiteen. Vandaag lagen er 3 mensen met een oncologische aandoening die uitgezaaid is. Zij bevinden zich allemaal in het eind stadium, maar in Griekenland zijn ze verplicht om te blijven handelen ook al weten ze dat dit eigenlijk het einde is. Ik moet zeggen dat ik het hier best moeilijk mee had. Er liggen ook veel patiënten met hun ogen open en ogendruppelen word hier ook niet echt gedaan. Er ligt een meneer met brandwonden, hij is voor 45% procent verbrand dit betekent dus bijna zijn halve lichaam. Er werd mij vertelt dat ze hier eigenlijk niet goed weten wat ze met brandwonden moeten doen. Omdat ze eigenlijk alleen maar afdelingen voor brandwonden hebben in de ziekenhuizen die niet privé zijn. Maar meneer wilde perse in het privé ziekenhuis liggen. Ze vertellen dat ze in de zorg voor de brandwonden dus eigenlijk alleen maar naar de plastische chirurg luisteren. Verder liggen er twee mensen die een open hart operatie gehad hebben. Mensen worden standaard na de hart operatie naar de IC gebracht ter observatie. Er ligt een meneer die al erg oud is, 90 jaar en erg in de war. Meneer heeft Dementie en kan dus eigenlijk niet meer thuis wonen. Voordat hij op de IC kwam te liggen woonde hij dus nog wel thuis. Ook dit is een lastige situatie hier. Als laatste ligt er een meneer die een aneurysma heeft gehad in zijn hersenen. Meneer word kunstmatig in coma gehouden totdat hij stabiel is. Meneer zijn halve schedel is verwijderd zodat zijn hersen druk kan verminderen. We hebben vandaag vooral veel uitleg gekregen over de patiënten en hoe een dag op de afdeling eruit ziet.

Dinsdag 25-06-19: Vandaag heb ik vooral mee gekeken bij de meneer die een aneurysma heeft gehad en bij de meneer met de brandwonden. De dag begon met het wassen van de patiënten en het verschonen van de bedden, dit gaat dan ook in volle vaart en is eigenlijk zo klaar. De meneer die een aneurysma heeft gehad zou vandaag naar de OK gaan voor een tracheotomie. Ik vroeg of er een kans was om hierbij te mogen kijken maar het was erg druk in de OK. Dus dat ging helaas niet. Normaal worden deze handelingen gewoon op de IC uitgevoerd maar de vaste chirurg die dit normaal doet was vandaag niet aanwezig. Meneer kreeg deze trachea omdat hij nog steeds kunstmatig in coma word gehouden en ze uit de vooruitzichten nog niet kunnen opmaken dat hij snel stabiel is. Zodra dhr. stabiel is kunnen ze hem pas wekken om te zien wat de neurologische schade is. Dhr. kan tot nu toe alleen zijn rechterkant bewegen, maar zijn linker arm en linker been doen nog niks. Ook de pijnprikkels helpen hier niet bij. Ik heb vandaag ook veel meegekeken bij de meneer met brandwonden. De verzorging hiervan doet veel pijn. De chirurg haalt om de twee dagen de dode huid van de patiënt af en dat gaat door merg en been. Dhr. praat redelijk Engels en vind het dan ook wel fijn om af en toe even een praatje te houden. Af en toe wat medicijnen klaarmaken en helpen met wassen is eigenlijk het enige wat we hier kunnen doen. Maar hier valt zoveel te leren door alleen maar mee te kijken en met de artsen te praten.

Woensdag 26-06-19: Het was vandaag een rustig dagje. Tegen de middag kwam er een nieuwe patiënt binnen op de afdeling. Meneer heeft net een open hart operatie ondergaan en mag tegen het eind van de middag al wat oefenen met de fysio doen. Meneer spreekt goed Engels en kletst er dan ook lekker op los. Tegen de middag heb ik lekker met de meiden uit het appartement op het dak gezeten.

Donderdag 27-06-19: Vandaag is het alweer de laatste dag op de IC :(. Er kwam een nieuwe patiënt binnen. Mevrouw was een week geleden geopereerd. Haar tong is verwijderd omdat mevrouw een oncologische aandoening had in haar tong. Dit is een operatie van 12 uur en een operatie die bijna niet voorkomt. Ze hebben doormiddel van de spieren in mevrouw haar rechter onder arm en rechter boven been een nieuwe tong gecreëerd. Mevrouw kreeg een tracheotomie vanwege de zwelling en het hierdoor moeite hebben met ademhalen. Mevrouw kreeg een verstopping bij haar trachea canule. Mevrouw moest dus met spoed naar de OK om een nieuwe trachea canule te plaatsen. Daarna is mw. overgebracht naar de IC om haar te monitoren. Vandaag werd bij de meneer met de open hart operatie de drain verwijderd. De drain zit met 3 ingangen net onder de borst. Later op de dag kwam er nog een nieuwe patiënt binnen. Mevrouw was al 90 jaar oud en heeft ook nog een open hart operatie ondergaan! De dag zat er weer op en tevens dus ook de laatste dag op de IC. Vandaag heb ik gehoord dat ik voor mijn laatste stage naar het RADBOUD mag op de afdeling hart, vaat en long ziekte! Wat heb ik hier veel zin in. Ik kan niet wachten!

Vrijdag 28-06-19: Ons laatste weekend is aangebroken in Griekenland. Wat vind ik dit jammer. We zijn lekker naar het strand geweest. Hier moeten we dit laatste weekend natuurlijk nog even goed gebruik van maken. In de avond zijn we nog lekker uit eten geweest samen met Helga bij een van onze lekkere restaurants.

Zaterdag 29-06-19: Ons allerlaatste dagje strand is aangebroken. Wat ga ik de zee hier missen! Het was heerlijk strand weer wat er stond een lekker windje vandaag. in de avond hebben we lekker rustig aan gedaan. Zijn lekker met de meiden uit ons appartement en de meiden van het andere appartement wat gaan drinken op het dak. Wat een gezelligheid!

Zondag 30-06-19: Vandaag hebben we lekker uitgeslapen, nouja uitgeslapen. Het was erg heet op de kamer dus ik was al vroeg wakker. Ook moest ik nog wat dingetjes voor school doen. Later in de middag zijn we voor de laatste keer naar Monastirakki geweest om natuurlijk souveniers te gaan scoren. En hee laat dat nou niet zo gemakkelijk zijn als ik dacht. Tegen de avond zijn we lekker wat serietjes gaan terugkijken en zijn we er optijd ingedoken. Maandag starten wij op de hart katheterisatie. Hier mogen wij nog 3 daagjes stage lopen, donderdag zijn wij vrij en vrijdag zit dit hele avontuur er weer op.

Maak jullie klaar voor mijn laatste blog van volgende week!

Ik laat snel wat horen.

Liefs Jasmin❣️

1. Gerrie:
    1 juli 2019
    Leuk om wat van je te horen heel veel indrukkenopgedaan super dat jij dat alle maal mee kan maken erg leerzaam geniet van de laatste dagen eenveilige terugvlucht ook voor je kamer genoot liefs uit nijmegen tot snell
  2. Eva:
    1 juli 2019
    Ik ben trots op je schat ! Je doet het wel effe allemaal en hoe je dit zo schrijft.
  3. Ingrid:
    1 juli 2019
    Heel veel succes en werkplezier
  4. Oma Corry:
    4 juli 2019