Hier gaan we dan! 👩🏼‍⚕️

6 mei 2019 - Athene, Griekenland

Tο ταξίδι μας ξεκινά εδώ

Donderdag 25-04-19: De dag is aangebroken, vandaag vlieg ik met mijn klasgenootje naar Athene toe! Hier gaan wij 10 weken stage lopen in het Metropolitan ziekenhuis. We verblijven in Piraeus, dit is de grootste haven stad van Europa. We verblijven hier in een complex met andere Erasmus studenten. Vanuit hier moeten we met de trein 1 halte verder reizen om op onze stage plaats terecht te komen.

Tijd om in te checken. Toen we dit hadden gedaan was het dan echt tijd om afscheid te nemen, dit viel me toch nog iets zwaarder dan ik had verwacht. Eenmaal door de poortjes begon ons avontuur dan echt! We vlogen vanaf Düsseldorf naar Athene waar we op werden gewacht door Eirini, Zij is een van onze begeleiders in Athene. In Griekenland word Pasen uitbundig gevierd. Dus ontvingen we van Eirini allerlei informatie over dingen die er te doen en te zien zijn tijdens het paas feest.  Dit betekende dan ook dat wij de eerste week geen stage zouden hebben vanwege de vakantie van onze begeleiding. We zijn gelijk met Eirini een pasje gaan halen om met de trein en tram te kunnen reizen zodat we zelf lekker op pad konden gaan. We kwamen aan bij het complex en alle anderen Erasmus studenten kwamen gelijk even kennismaken. Dit was erg leuk.

Vrijdag 26-04-19: Onze eerste echte dag in Griekenland is begonnen. We zijn dan ook meteen op onderzoek uit gegaan in Piraeus. En natuurlijk konden we het niet laten om gelijk een bezoek te brengen aan het centrum. Hier hebben we gelijk wat leuke dingen gescoord. We hebben ervoor gekozen om vandaag nog een beetje rustig aan te doen en niet gelijk het drukke Athene te bezoeken. We zijn op zoek gegaan naar supermarkten die dicht bij zitten en hebben gelijk wat boodschappen in huis gehaald. In de avond zijn we lekker in ons complex gebleven en hebben we hier wat gegeten. Eirini vertelde ons dat in de avond de mensen vanaf de kerk een wandeling zouden maken vanwege Pasen. Dit konden we goed zien vanaf ons dak, je zag de mensen lopen met kandelaars en foto's van jezus. Het was allemaal erg mooi om te zien.

Zaterdag 27-04-19: Het was vandaag ongeveer 23 graden. Nog iets te fris om naar het strand te gaan, maar heerlijk om hier boven op het dak in de zon te liggen. Dit hebben we dan ook lekker gedaan. We hebben hier wat spelletjes gedaan en lekker wat muziek geluisterd. Later tegen de avond zijn we nog even een stukje gaan lopen en hebben we nog wat boodschappen gedaan. Om 24:00 zou er allerlei vuurwerk worden afgestoken, dit ook allemaal vanwege Pasen. Hier hebben we dan ook flink van genoten vanaf het dak. Wat een mooi gezicht allemaal!

Zondag 28-04-19: Vandaag hebben we toch besloten om lekker naar het strand in Glyfada te gaan. Dit was een goed idee want het was heerlijk weer. Omdat we nog een beetje zoekende waren met het vervoer kwamen we ongeveer om 14:00 aan op het strand. We hebben hier gelegen tot ongeveer 17:30 en zijn toen lekker langs het strand uiteten gegaan. Het koelt nu nog best wel snel af tegen de avond dus daarna zijn we met de tram terug gegaan richting Piraeus. In de avond hebben we nog lekker een filmpje gekeken op de bank.

Maandag 29-04-19: Door de Pasen was vandaag alles gesloten. We hebben dan ook besloten om een rustig dagje in te lassen. We zijn lekker hier gebleven en hebben een netflix dagje gehouden. Wel hebben we nog lekker even op het dak gelegen om vast wat bij te kleuren.

Dinsdag 30-04-19: We konden het niet laten en zijn weer naar een winkelcentrum geweest. Maar deze keer naar de grootste in Athene. We hebben een soort van ov kaart wat ik eerder ook al benoemde en dat is echt super fijn! Je kan overal makkelijk naar toe en alles is ook duidelijk aangegeven bij de treinen en de tram. We hebben natuurlijk weer goed in geslagen vandaag en dit is pas de eerste week!

Woensdag 01-05-19: Ook vandaag was alles gesloten. Dit vanwege de dag van de arbeid. We hebben dus weer een rustig dagje gehad. Hebben hier wat gezeten met de anderen Erasmus studenten en zijn lekker hier gebleven. Wel hebben we de nodige boodschappen gedaan.

Donderdag 02-05-19: EINDELIJK! onze eerste stage dag is aangebroken. Hier hebben we echt naar uit gekeken. Met Eirini hebben we afgesproken om samen met de Spaanse meiden naar het ziekenhuis te vertrekken. Dit was erg gezellig, ook om hun ervaringen alvast te horen. We hadden om 08:00 afgesproken met Eirini onze begeleider buiten het ziekenhuis om. We hebben samen ontbeten en onze week besproken. Eirini heeft ons nog wat leuke dingen vertelt die we kunnen gaan doen in en rond om Athene. En heeft ons ook wat over de mooie eilanden die het bezoeken zeker waard zijn vertelt. Daarna zijn we naar boven gegaan waar we erachter kwamen dat de andere Eirini die ons in het ziekenhuis gaat begeleiden nog een dagje vrij was. We hebben toen een rondleiding gekregen van een van de hoofdverpleegkundige waarmee we het hele ziekenhuis door zijn gegaan. Hij heeft ons wat uitleg gegeven over de afdelingen en we zagen dat hij ons rooster al bij zich had. We konden hierop een beetje mee spieken. Maar we krijgen hem officieel pas volgende week omdat er nog wat veranderingen kunnen zijn in de datums. Van wat we hebben gezien gaan we naar de hospital ward, spoed, de ic, cardiologie, anesthesiologie en verder dan dit konden wij tot nu toe niet kijken. Tegen 10:30 heeft de hoofdverpleegkundige ons naar de afdeling waar we gaan beginnen gebracht, dit was de hospital ward. We kregen allebei iemand toegewezen om mee te gaan lopen voor de rest van de dag. Beiden spraken ze niet zo heel goed Engels maar met google vertaler en wat Griekse zinnen kwamen we er wel! De artsen daar in tegen spreken goed Engels en maken graag een praatje met je. Bij de patiënten is het erg verschillend in hoe verre zei Engels kunnen maar de meeste kunnen dit wel redelijk en vinden het dan ook erg leuk als je even een praatje met ze maakt. Vandaag hebben we al erg veel gezien, er worden namelijk veel verschillende handelingen uitgevoerd op de hospital ward. Zoals katheteriseren, of het verwijderen van de katheter. Infusen aanhangen, dit is iets waar de verpleegkundige hier continu mee bezig zijn. Maar ook erg veel handelingen als venflon prikken bloedprikken enzovoort. Helaas mogen wij de handelingen zoals bloedprikken enzo niet doen vanwege het bloedcontact. Vandaag was echt een meekijk dag en een dagje het ziekenhuis leren kennen. Er is me wel al veel bijgebleven in met name de grote verschillen die er toch wel zijn tussen het ziekenhuis in Nederland en het ziekenhuis in Griekenland. Wat gelijk opvalt zijn de verschillen in de hygiëne en de privacy van de patiënten. Maar hier zal ik later nog wel meer over gaan vertellen! Om 14:00 zijn wij weer vertrokken richting ons huisje. We hebben hier nog even na gepraat over onze ervaringen en kijken erg uit naar onze echte eerste stage dag aankomende maandag!

Vrijdag 03-05-19: Vandaag waren wij weer vrij, wij gaan namelijk van Maandag t/m Donderdag stage lopen. Vandaag hebben we er dan ook voor gekozen om lekker naar het strand te gaan. We zijn weer richting Glyfada vertrokken en hebben daar onze handdoeken uitgeslagen. We zijn daarna even Glyfada ingelopen en ja hoor het bleek dat hier ook weer een groot winkelcentrum te vinden is. En wat ons meteen op viel ja hoor een MACDONALDS. We zijn toen het centrum ingelopen en hebben hier even rondgekeken. Ook zitten hier veel lekkere restaurants maar toch hebben we vandaag gekozen voor de Mac Donalds. Met het winkelen heb ik mezelf vandaag maar een beetje ingehouden.. Toen we terug kwamen kwamen de Spaanse meiden aan de deur om te vragen of we vanavond gezellig een drankje kwamen doen en hier zeggen wij natuurlijk geen nee tegen! Het was erg gezellig en tegen 01:30 keerde we terug richting onze kamers.

Zaterdag 04-05-19: Vandaag zijn we lekker actief geweest. We zijn naar Athene zelf vertrokken met de trein naar het plekje Monastiraki. Het was hier heel erg druk met ook weer veel winkelstraten. Vele restaurants en mooie plekjes. We zijn de nationale tuin van Athene ingelopen en hebben hier veel mooie planten, dieren en bomen gezien. Ik vond het er erg mooi! Ook hebben we een dorpje bezocht met een heel mooi uitzicht en zo hebben we de hele dag flink gelopen. We hebben ervoor gekozen om nog niet alles te gaan bekijken, we bewaren de mooiste plekjes nog even later. Tegen de avond zijn we lekker uiteten gegaan en daarna langzaam aan terug gegaan richting ons huisje.

Zondag 05-05-19: Vandaag was het weer wat minder, net als gisteren eigenlijk. Maar dit zal de pret niet bederven. We wilde nog even het centrum in van Glyfada en zijn daarna naar voulas vertrokken. Hier moeten hele mooie en leuke stranden zijn met ook verschillende waterparken en activiteiten. Volgend weekend word het namelijk 26 graden en zijn we zeker van plan om hier een dagje door te brengen! Daarna zijn we lekker terug naar het huisje gegaan en hebben hier nog even gezellig gezeten. Toen richting ons bed omdat maandag onze echte stage dag zou beginnen! Helaas heb ik nog een beetje moeite met het inslapen. Ook vanwege de eerste week vakantie nu. Maar dat zal helemaal goedkomen als we de hele week op stage zitten!

Maandag 06-05-19: Vandaag begon onze eerste echte stage dag! We begonnen om 08:00 op de hospital ward. Eigenlijk zouden we vandaag het rooster krijgen maar hier moeten we nog even geduldig mee zijn. Eirini van het ziekenhuis ontmoeten wij morgen. We zijn om 08:00 aangekomen op de dag behandeling. Hier zitten mensen voor en operatie en daarna maar ook met allerlei uiteenlopende ziektebeelden. De dag begon met de ronde metingen. Ik heb degene met wie ik vandaag mee liep gevraagd of ik dit even zal afmaken voor haar en dit vond zij prima. Zo lagen er vandaag 20 mensen maar was dit niet te merken. Ze staan met 2 verpleegkundige op de afdeling dus dan 1 op de 10 patiënten samen met een hoofdverpleegkundige en twee assistent verpleegkundige. Deze assistent verpleegkundige doen vooral de bedden opmaken en afhalen en als een patiënt hulp nodig heeft met bijvoorbeeld aan en uit kleden na of voor de operatie dan doen zij dit ook. Medicijn karren en medicijnen staan eigenlijk overal verspreid. Ook worden de medicijnen gewoon klaargemaakt in de hal of zelfs op de kamers van de patiënten. Hier moet ik nog even aan wennen. Het was vandaag over het algemeen erg rustig op de afdeling. Als ik niets te doen had heb ik even een praatje gemaakt met de patiënten die dit in het Engels konden en die dat praatje ook wel even waardeerde. Tegen 12:00 is de grote medicijn ronde en dan is het wel eventjes aanpoten. Hierbij word ook nog wel wat subcutaan gespoten. En toen ik vroeg of ik dit mocht doen was dat prima. Ik heb toen ik niks te doen had, dit was rond 13:00 vast alle medicijnen opgeschreven om ze even te vertalen naar het Nederlands, bij redelijk veel medicijnen kon je wel al onderscheiden waar deze voor waren omdat er dan toch iets van paracetamol of een soort van maagbeschermer op stond. Tegen 14:00 zat onze dag er al weer op en zijn we een boodschap gaan doen. Daarna zijn we richting ons huisje vertrokken en hebben we lekker rustig aan gedaan.

Ik heb het de eerste week even rustig op me af laten komen. Ik merkte dat ik de eerste 2-3 dagen even moest wennen en het toch wel een omschakeling was. Na dag 3 voel ik me hier op me gemak en heb ik erg veel zin om meer van Griekenland te gaan zien! De cultuur en de grote verschillen en overeenkomsten te gaan ontdekken. Ik zal vanaf nu elke donderdag  of vrijdag een nieuwe reislogg erop zetten.

Jullie horen snel van mij!