Week 2 the hospital ward! šŸŒ”

10 mei 2019 - Piraeus, Griekenland

Dinsdag 07-05-19: Vandaag was onze tweede stage dag aangebroken. Onze wekker staat op 7:00 en om 8:00 worden we op de werkvloer verwacht. We vertrekken hier dan ook om 7:25 en moeten dan nog een stukje lopen richting de trein. Daarna stappen we de eerst volgende halte uit en komen we ongeveer aan bij het ziekenhuis. Vandaag stond ik weer op de zelfde kant als gister dus de meeste mensen kenden ik al die er lagen. We beginnen de dag met de medicijn ronde en om 09:00 beginnen we met het meten van de vitale functies. Het is vooral nog meekijken hoe de medicijnen worden klaargemaakt omdat het pas dag 2 is. Bijna alle medicijnen die de mensen op deze afdeling krijgen worden opgelost in het infuus. Meestal zijn dit de antibiotica een maagbeschermer of pijnstilling. Verder zijn er een minimaal aantal losse medicijnen die de patiĆ«nten krijgen, dit zijn dan medicijnen die patiĆ«nten vanuit thuis al hadden. Alles word hier nog op papier afgetekend en op alle medicijnen zit een barcode. De barcode verwijder je als je het medicijn klaarmaakt en deze plaats je bij het juiste kamernummer om dit later nogmaals in te voeren in de computer. inmiddels was het 09:30 en moesten we eigenlijk al zijn begonnen aan het meten van de vitale functies. De verpleegkundige waar ik mee liep was nog erg druk met het klaarmaken van medicijnen. Ik heb toen voorgesteld om vast het rondje voor de metingen te maken en hier was ze wel blij mee. Tussen het klaarmaken van de medicijnen en het doen van de metingen komen er vaak nog artsen tussendoor die een handeling moeten uitvoeren bij de patiĆ«nt. Hierbij assisteren wij dan ook. We waren daarna ongeveer tegelijk klaar. We hebben de kar vast gereed gemaakt voor de volgende medicatie ronde en toen heb ik mijn pauze gehad. Tegen 11:30 keer ik terug naar de afdeling, dit is een rustig momentje omdat de volgende medicijn ronde om 12:00 begint. We maken dan een rondje katheterzakken en drains legen en ik probeer hier ook nog even een praatje met de patiĆ«nten en familie te maken. Het is hier zo dat er altijd een familie lid mag blijven slapen (dit is dan op een stoel) en verder hebben ze geen vast aantal personen die tegelijk op de kamer mogen zijn. Wel is de rust tijd voor de patiĆ«nten tussen 14:00 en 18:00. Omdat er altijd wel familie aanwezig is zie je ook hiervan een aantal vaste gezichten. Het was inmiddels 12:00 en onze grote medicijn ronde begint dan. Ik mocht de klaargemaakte infuus zakken vast even laten doorlopen om de lucht eruit te halen en heb weer een ronde gedaan van vitale functies. Omdat het erg druk is in het ziekenhuis staat er minder personeel op de vloer omdat deze verspreid worden over andere afdelingen.Ā Hier maken de verpleegkundige eigenlijk geen bedden op maar door het tekort aan personeel kwamen deze taak erbij. Hierbij ik heb dus ook nog even geholpen. Tegen 13:45 is het dan de medicijn kar weer gereed maken en zetten ze alle medicijnen tot de volgende ochtend 12:00 uit. Om 14:00 zat onze stage dag er al weer op en zijn we terug gegaan naar ons complex.Ā

Woensdag 08-05-19: We kwamen aan op stage en de verpleegkundige vertelde mij dat het een druk dagje werd omdat we vol lagen. We begonnen weer met de medicijn ronde waarin ik weer de heletijd infuus zakken heb mogen laten doorlopen en ik heb het ronde vitale functies uitgevoerd. Deze keer was het ook druk met artsen op de afdeling. Iedereen maakt een praatje met je en is benieuwd naar je. Het is fijn dat de artsen goed Engels spreken, zo kunnen zij je vaak wat meer uitleg geven over een operatie die zij hebben uitgevoerd of over bijvoorbeeld aan handeling. De artsen betrekken je ook vaak overal bij en vragen of jij ze wilt assisteren wat ik persoonlijk erg leuk vind. Vandaag werd er bijvoorbeeld een neus-maag sonde geplaatst. Deze voert de arts hier in Griekenland zelf uit in plaats van de verpleegkundige. Hierbij vroeg de arts mij naar de longen te luisteren en later mocht ik ook wat maagsap verwijderen. Alle patiƫnten aan mijn kant hebben verschillende ziektebeelden waardoor ze hier vaak 2 tot 4 weken verblijven. Maar soms liggen er ook mensen die alleen hier zijn voor een operatie of die hier even uitslapen na een operatie. Het is eigenlijk van alles wat. Zo mochten er vandaag ook veel mensen naar huis toe waarbij de verpleegkundige dan het infuus verwijderd. Toen ik vroeg of ik dit mocht doen was dit ook geen enkel probleem. Als je laat zien dat jij graag iets wilt dan mag je dit vaak ook wel uitvoeren. Wel is het een beetje verschillend met welke verpleegkundige je staat in hoe verre ze je iets laten uitvoeren. Het was inmiddels 12:00 en weer tijd voor de volgende ronde medicijnen. Omdat ik alle medicijnen voor me zelf heb uitgewerkt weet ik goed wat er gegeven word en waar je op moet letten bij je patiƫnten. De arts kwam weer op de afdeling en vertelde mij over een procedure die hij had uitgevoerd en over nieuwe operatie technieken. Toen ik vertelde dat we over een paar weken ook stage kwamen lopen op de operatiekamers vertelde hij dat als hij een operatie had ik best een keer mee mocht kijken, dit was erg leuk. Vandaag lag er een mevr. met een blaaskatheter en deze mocht verwijderd worden. De verpleegkundige liet mij dit doen en daarna mocht ik ook haar infuus verwijderen. Tegen 14:00 zat onze stage dag er weer op en keerde we terug naar het huisje. Hier heb ik nog even op het dak in de zon gelegen! Om 22:00 was het tijd om Ajax te kijken. Wat een wedstrijd, balen zeg!

Donderdag 09-05-19: Vandaag liep weer met de zelfde verpleegkundigen mee als gister. Dit was fijn omdat zei al wist wat ik de afgelopen dagen heb gedaan. De dag begon dus weer hetzelfde. Deze keer mocht ik ook de infuuszakken klaarmaken samen met de medicatie en later ook het aanhangen. Het is fijn om te zien dat ze vertrouwen in je krijgen. Vandaag was dezelfde arts als gisteren op de afdeling, deze keer kwam hij bij een patiĆ«nt met diabetes. Zijn been was van binnenuit kapot aan het gaan waardoor hij een drain heeft geplaatst die er aan beide kanten uit kwam. De drain was van een soort van rubber en hierbij was het vandaag de taak om de wond schoon te gaan maken en schoon te spoelen.Ā Ik vroeg of meneer geen pijnstilling meer kreeg van te voren maar hierbij vertelde de artsĀ dat meneer door zijn diabetes en het afgestorven weefsel dus een stuk minder voelt alsĀ dat een andere patiĆ«nt dit zou voelen. En verteldeĀ dus dat hij het wel aankan zonder. Ook vandaag heb ik vaak een infuus verwijderd en begin ik steeds een stukje meer mee te komen in de dagelijkse bezigheden. Op deze afdeling is het eigenlijk wel vaak hetzelfde maar het maakt het leuk om zo veel verschillende handelingen te zien. Ook het praatje met de patiĆ«nten gaat steeds soepeler nu je ook wat Griekse woordjes kent en de mensen ook steeds meer hun best doen om in het Engels met je te praten. Vandaag kwam er een nieuwe man op de afdeling waarbij ik mocht meekijken hoe ze een cvc katheter aan het plaatsen waren (ook wel bekend als de centrale lijn) deze werd geplaatst onder het sleutelbeen via hier krijgt meneer zijn cytostatica toegediend. Gaaf om te zien hoe dit geplaatst werd! Tegen 14:00 zat mijn stage dag er al weer op. Toen ben ik weer even op het dak gaan zonnen want het weer was heerlijk. Na 15 min kwamen er ook wat andere uit het complex op het dak liggen wat altijd wel gezellig is. Tegen 17:00 koelt het erg snel af en ben ik dan ook weer naar binnen toe gegaan. We hadden vandaag afgesproken met 2 Nederlandse meiden die vanuit Nederland naar Athene verhuisd zijn en zouden hier om 20:15 lekker mee uit eten gaan. Dit was erg gezellig en gelijk zijn we weer achter nieuwe mooie plaatsjes en eilanden gekomen die we graag willen ontdekken! Tegen 23:45 waren we weer thuis en zijn we nog even een filmpje gestart. Daarna was het tijd om het bed in te duiken.

Vrijdag 10-05-19: Vandaag waren we eigenlijk van plan om naar het strand te gaan, maar het was redelijk bewolkt. Morgen zou er volledige zon zijn, dus hebben we toch besloten om morgen naar het strand te gaan en vandaag de bus tour te gaan doen. We zijn dus rond 14:00 naar Athene vertrokken en hebben dan ook de bus tour van alleen Athene gedaan vandaag. Het is een hop on hop of bus tour dus elke 15 min komt er weer een nieuwe bus waar je met je kaartje in kan stappen. We hebben onze eerste stop gehad bij het stadion van Athene wat vanaf de bovenste rij een super mooi uitzicht gaf. Onze tweede stop, (ja eindelijk)was bij de Acropolis. Dit was toch wel erg mooi en ook met name weer het mooie uitzicht. De tijd ging erg snel en ja na wat enige fotoshoots was het al weer 19:30. We hebben toen weer de bus terug gepakt en zijn (ja ja) alweer uiteten gegaan. Deze keer was het toch echt is tijd voor gyros. Daarna zijn we na wat winkeltjes weer terug gegaan naar Piraeus, en ben ik nu mijn tweede reislogg aan het schrijven.

Zoals je ziet zijn de dagen op stage nu nog redelijk het zelfde. Al hoewel je de afwisseling kunt vinden in de vele handelingen en het meekijken met de artsen. We blijven op deze afdeling t/m 17 Mei en dan mogen wij voor twee weken aan de slag op de spoedeisende hulp. Hier heb ik veel zin in! Onze weekenden zijn al bijna vol gepland. Zoveel moois is er hier te zien. We zitten dan ook in de grootste havenstad van Europa, dus vanuit hier kunnen we alle mooie eilanden van Griekenland bezoeken! Wat wij dan ook zeker van plan zijn. Maar ik ga nog niet alles verklappen!

Ik hou jullie op de hoogte!

Liefs Jasmin

Fotoā€™s

1. Nikki:
    11 mei 2019
    Leuuuk Jas!!šŸ˜šŸ˜
  2. Geert Timmer:
    18 mei 2019
    Maak er iets van dan kun er altijd op terug
    Groet van Geer en Ger
    Heel veel plezier in je werkzaamheden.